Odgovori na samovprašanja Občine Kočevje (Moje Kočevske). Originalni članek z naslovom "Občina Kočevje načrtuje pomembno nadgradnjo oskrbe za starejše in onemogle"
Popravili smo za vas!
Občina v spornem odloku, ki je podlaga za ustanovitev novega javnega zavoda, v 31. členu protipravno in prisilno ukinja obstoječo pomoč na domu, ki jo trenutno uspešno izvaja Zavod Jutro. To pomeni, da se obstoječi sistem, ki že 24 let učinkovito deluje in zagotavlja kakovostne storitve, ne bo več izvajal na način, ki ga občani poznajo in cenijo.
Takšna enostranska in prisilna ukinitev koncesije je v nasprotju z veljavno zakonodajo, saj Zavod Jutro deluje na podlagi veljavne koncesijske pogodbe, ki velja do leta 2028. Občina nima pravne podlage za takšno odločitev. Ukrep občine pomeni prekinitev delujočega sistema brez jasne garancije, da bo nov model bolj učinkovit ali bolj dostopen za občane, kar prinaša tveganje za motnje pri oskrbi starejših in onemoglih.
Koncesionarji, kot je Zavod Jutro, že zdaj delujejo pod strogim nadzorom Socialne inšpekcije ter so zavezani izpolnjevati enake zakonske standarde kot javni zavodi. Občina že ima možnost sodelovanja in nadzora prek obstoječih pogodbenih mehanizmov. Ustanovitev javnega zavoda torej ne prinaša dodatnih koristi, temveč zgolj večje stroške in tveganja.
Zavod Jutro že zdaj uspešno zagotavlja ključne storitve, kot so pomoč na domu, koordinacija oskrbe in svetovanje, pri čemer se storitve prilagajajo potrebam uporabnikov in že sedaj deluje centralizirano. Poleg tega je v skladu z določili 60. člena Zakona o dolgotrajni oskrbi (ZDOsk-1) predvideno katere storitve bodo na voljo uporabnikom. Te storitve bo izvajal tudi Zavod Jutro in opravljal zdravstvene storitve za občanke in občane. Storitve bodo vključevale zdravstveno nego in podporo v okviru dolgotrajne oskrbe, kar pomeni, da bodo občani Kočevja imeli dostop do teh storitev brez nepotrebnih sprememb ali škode, ki bi lahko nastala ob prehodu na nov sistem. Zavod Jutro je že prilagojen tej zakonodaji in lahko nemoteno nadaljuje z opravljanjem storitev, s čimer zagotavlja kontinuiteto oskrbe brez prekinitev ali dodatnih administrativnih ovir. Primerjava storitev zasebnikov in javnih zavodov je odveč, saj storitve pri zasebnikih tečejo brez težav, medtem ko javne storitve pogosto niso dostopne v obljubljenem obsegu.
Pomembno je opozoriti, da novi Javni zavod trenutno nima niti enega zaposlenega. To pomeni, da bo moral začeti z ničle in vzpostaviti celotno kadrovsko strukturo, kar bo neizogibno povzročilo zamude pri zagotavljanju storitev. Poleg tega obstajajo jasni namigi, da občina načrtuje novačenje zaposlenih iz Zavoda Jutro, s čimer povzroča dodatno destabilizacijo delujočega sistema pomoči na domu.
Zavod Jutro že danes zaposluje lokalne prebivalce, ki imajo dolgoletne izkušnje in so usposobljeni za delo na področju socialnega varstva. Namesto ustvarjanja “novih/starih” delovnih mest gre v resnici za poskus prenosa obstoječega kadra v novo institucijo, kar bo povzročilo zmedo in potencialne motnje pri zagotavljanju storitev. Nova zaposlitev v novem zavodu torej ne zagotavlja izboljšanja storitev, saj so potrebni strokovnjaki že zdaj del obstoječega sistema, ki deluje učinkovito.
Cene pomoči na domu že zdaj zakonsko določene in prilagojene obsegu storitev. Poleg tega je Zavod Jutro s pomočjo “Peticije za dostojno starost v Kočevju” dosegel znižanje stroškov za vse upravičence. Občina je na podlagi uspešne peticije zvišala subvencioniranje storitev na 70 %, kar je omogočilo, da so stroški za uporabnike zdaj primerljivi s slovenskim povprečjem. Občina že zagotavlja pomembno finančno podporo storitvam, ki jih izvaja Zavod Jutro, kar omogoča dostopne in pravične cene za občane. Ustanovitev novega zavoda ne bo znižala stroškov, temveč bo povečala proračunske obremenitve in povzročila nepotrebne dodatne izdatke. Nove trditve o pravičnejših cenah v okviru javnega zavoda so zato zavajajoče in neutemeljene.
Zavod Jutro že zdaj nudi pomoč vsem upravičencem, ki izrazijo potrebo in ima zmogljivosti za širitev storitev, če je potrebno. Ustanovitev novega zavoda ne povečuje števila uporabnikov, temveč pomeni le prenos obstoječih uporabnikov v drugačno organizacijsko strukturo ob povzročitvi milijonske škode, ki jo bodo morali plačati občani Kočevja.
Postopek za pridobivanje pomoči, predvsem v okviru dolgotrajne oskrbe, dolgotrajen in birokratsko zahteven. Pomoč na domu, ki vključuje pomoč pri vsakodnevnih opravilih, zdravstveno nego in socialno podporo, bo od 1. julija 2025 urejena po dveh zakonih: Zakonu o socialnem varstvu (ZSV) in Zakonu o dolgotrajni oskrbi (ZDOsk-1). To pomeni, da bo sistem pomoči na domu postal dvotirni, kar bo prineslo dodatne administrativne obremenitve.
V praksi to pomeni, da občani, ki potrebujejo pomoč, ne bodo več mogli preprosto zaprositi za storitve prek emaila ali telefona, ampak bodo morali v upravnem postopku dokazovati svojo upravičenost. Postopek bo zahteval obisk vstopne točke na Centru za socialno delo (CSD), kjer bodo preverili upravičenost do storitev. Vloga bo nato poslana na zdravstveno zavarovalnico, ki bo odločala o tem, ali prosilec izpolnjuje pogoje za dodelitev sredstev in storitev dolgotrajne oskrbe. To dodatno podaljšuje čas za pridobitev pomoči in povečuje negotovost za upravičence.
Poleg tega ne gre pričakovati, da bo dolgotrajna oskrba rešila težave, saj bo v proračunu verjetno premalo sredstev za financiranje vseh storitev. Prag za uveljavitev pravic bo višji kot po ZSV, kar pomeni, da bodo številni uporabniki, ki trenutno prejemajo pomoč, po novi ureditvi lahko ostali brez ustrezne podpore. Čeprav dolgotrajna oskrba obljublja dodatne storitve, se bo večina uporabnikov soočila z dodatnimi birokratskimi ovirami, zaradi katerih bodo storitve še manj dostopne.
Smiselno in razumno je, da občanke in občani na referendumu glasujejo PROTI. Ustanovitev novega zavoda ni utemeljena z jasnimi analizami ali dokazi o neučinkovitosti obstoječega sistema, temveč gre za izključno politični projekt, ki zasleduje skrite motive. Javni zavod je očitno zasnovan z namenom pridobivanja kontrole nad finančnimi tokovi iz državnega proračuna, kar odpira vrata političnemu kadrovanju in netransparentnemu upravljanju. Takšni projekti pogosto vodijo v nepotrebno birokratizacijo in škodo za lokalno skupnost. Pri tem ne izbira žrtev – v tem primeru bodo to občanke in občani Kočevja, ki bodo nosili posledice te politično motivirane odločitve. Občanke in občani že zdaj uživajo kakovostne in dostopne storitve (tega privilegaja nimajo v vseh slovenskih občinah), ki jih zagotavlja Zavod Jutro, zato bo glas PROTI na referendumu pomenil ohranitev preverjenega sistema, preprečitev nepotrebnih proračunskih obremenitev in zaščito pred političnim vplivom na socialne storitve. Glas PROTI je glas za stabilnost, kakovost in dobrobit vseh uporabnikov storitev pomoči na domu v občini Kočevje.
mag. Gregor Levič, direktor Zavoda Jutro